Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ORDINARE - järjestää

Maria

Järjestäminen, tavalla tai toisella, on aina kuulunut elämääni. Matkan varrella olen muuan muassa raivannut Glasgow’n kauppakamarin arkistoa sekä työskennellyt yritysten toimistoissa vastaten siitä,
että rutiinit toimivat ja työntekoa helpottava järjestys säilyy. Vapaaehtoistoiminnassa olen luonut parillekin yhdistykselle arkistointisysteemit sekä organisoinut tapahtumia, matkoja, talkoolaisten rekrytointia ja kaikkea mitä ylipäätään voi järjestää.

Suurin järjestämisprojektini oli aiemmassa työpaikassani, jossa vastasin projektikoordinaattorina uuteen toiminnanohjaus-
järjestelmään siirtymisestä. Vastuullani oli mm. 14 000 tuotenimikkeen luokittelujärjestelmän luominen sekä hallinnointi sähköisesti ja osittain myös fyysisesti varaston puolella. Valtava, ihana projekti, joka onnistui erinomaisesti!

Aikaa on tullut vietettyä myös ’kotikonttorilla’ eli reilu 10 vuotta kului kotiäitinä kolmelle lapselleni. Sehän on tunnetusti kuin organisoinnin yliopisto. Kun työhön paluun aika tuli mietin kovasti miten voisin hyödyntää organisointitaitojani. Voisiko järjestämisellä elää? Ilokseni vastaus löytyi pian: syksyllä 2009 luin lehdestä, että on olemassa ammatti nimeltä Professional Organizer. Tälle ei ollut edes
suomenkielistä nimeä, koska koko ammattikuntaa ei tunnettu Suomessa. Tiesin heti, että minusta tulee sellainen.

Tuumasta toimeen, Ordinare syntyi 1.1.2010 (sana on italiaa ja merkitsee 'järjestää'). Aloitin samanaikaisesti tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon ja sen tuloksena Tavararemontti näki päivänvalon syksyllä 2011. En pystynyt yksin vastamaan kovalla vauhdilla kasvavaan kysyntään ja siksi kehitin Tavararemontin franchising-tyyppiseksi skaalautuvaksi ratkaisuksi.

Mitä Professional Organizer sitten tekee?

Auttaa ihmisiä, sekä kodeissa että yrityksissä, saamaan tilaa ja vapautta. Vähentää stressiä ja lisätä säätövapaata aikaa!

Ensimmäisenä katson yhdessä asiakkaan kanssa mikä on tarpeellista ja mikä turhaa: heitämme turhat rojut menemään (mahdollisimman hyvin lajiteltuna tietenkin) ja etsimme yhdessä asiakkaan kanssa asianmukaiset ja toimivat paikat jäljelle jäävälle tavaralle. Asiakas saa otteen kotiinsa ja monissa tapauksissa myös uudenlaista hallintaa myös elämässään.

Olen niin onnellinen, kun näiden vuosien aikana olen nähnyt toivon syttyvän niin monen ihmisen silmiin.

Vuonna 2011 järjestettiin Suomessa ensimmäinen Professional Organizer -koulutus ja sain lisää kollegoita. Toimin itse pääkaupunkiseudulla ja tarvetta on muuallakin Suomessa. Ammattikunnalla on nyt myös oma ihana yhdistyskin, Suomen ammattijärjestäjät ry. Nyt meitä on jo kymmeniä. Yhdistyksen myötä suomalaiseksi ammattikunnan nimeksi on vakiintunut siis ammattijärjestäjä.

Myös media on ollut hyvin kiinnostunut ammattikunnastamme ja olen saanut edustaa sitä jo monessa haastattelussa. Lehtileikkeitä ja linkkejä olen koonnut Tavararemontti Mediassa-sivulle.

Minua pyydetään paljon luennoimaan ja kouluttamaan ja sitä teenkin erittäin mielelläni.

Lisäksi olemme oululaisen kollegani Onneksi Oy:n Katriina Juoperin kanssa kehittäneet työpaikoille sopivan järjestämiskonseptin, Toimistotalkoot. Toimistotalkoilla on tavoitteena lisätä työhyvinvointia. Yhdessä ammattijärjestäjän kanssa laitetaan toimiston sopukat, arkistot ja sähköpostikäytännötkin kuntoon. Toimistotalkoisiin kuuluvalla luennolla saa tietoa siitä, miten luoda ja ennen kaikkea pitää saavutettua
järjestystä yllä.

Viihdyn sosiaalisessa mediassa ja päivitän kuulumisiani aina kun ehdin. Minut löydät

Facebookista
Twitteristä
LinkedIn:istä
Blogista

Toivoitpa aikaa vapauttavaa järjestystä kotiin tai toimistoon, tai innostavan luennon tai koulutuksen, ota minuun yhteyttä ja kerron lisää.


On iloni auttaa ihmisiä!